Udgivet den 04. februar 2017

Verden ændrede sig i det fredelige amt

Flyvestation Skrydstrup blev projekteret af værnemagten under Anden Verdenskrig, og Leif Petersen har skrevet historien om flyvestationen og undersøgt begivenhederne omkring etableringen og konsekvenserne for lokalbefolkningen, da 54 ejendomme og landsbyen Skrydstrup blev beslaglagt i 1943 til fordel for en flyveplads til Luftwaffe.

 

Den ændrede krigssituation efter årsskiftet 1942-43, de øgede vestallierede luftangreb samt gentagne rapporter i forår og sommer 1943 om mulige allierede landgangsforsøg i Vesteuropa fik værnemagtens overkommando til at udarbejde planer og iværksætte arbejder for at imødegå sådanne aktiviteter. For Danmark betød det en omfattende udbygning af marinens og hærens forsvarsanlæg på den jyske vestkyst og Luftwaffes udbygning med fire nye flyvepladser ved Vandel, Tirstrup, Beldringe og Skrydstrup.

Leif Petersen har undersøgt historien om Skrydstrup Flyveplads nærmere og fortæller detaljeret om hele anlægs-arbejdet.. Billedet viser støbning afen  bunkersokkel. Her bringer vi uddrag fra Sønderjysk Månedsskift, februar-udgaven, som medlemmer af Historisk Samfund for Sønderjylland får tilsendt medio februar:

OP AD FORMIDDAGEN fredag den 12. november 1943 ankom en tysk officer til amtsgården i Haderslev og bad om at tale med stiftamtmand Lundbye. Da han inden middag igen
forlod amtsgården, stod det klart for stiftamtmanden, at verden fuldstændigt ville ændre sig i det hidtil under besættelsen så fredelige amt. I et brev til indenrigsministeriet skrev stiftamtmanden samme dag, at Bauleiter Goethe havde forelagt ham færdige planer til opførelse af en militær flyveplads (Fliegerhorst) mellem Vojens, Skrydstrup og Bevtoft. Der skulle anlægges en start- og landingsbane på de flade arealer på Skrydstrup Mark. Et jernbanespor ind på pladsen samt spærring af vigtige amtsveje var også indeholdt i planen.

Yderligere havde Bauleiteren oplyst, at den øverstbefalende for værnemagten i Danmark var informeret, og at der skulle indledes forhandlinger med ministerierne i København
om beslaglæggelsen af de nødvendige arealer. Han havde intet med disse forhandlinger at gøre. Hans opgave var at etablere en flyveplads til Luftwaffe.

Fra indenrigsministeriet blev brevet på grund af postgangen i weekenden først videresendt til udenrigsministeriet mandag den 17. Begivenhederne tog fart med det samme i det rolige sogn. Hvornår beslutningen om etablering af flyvepladsen blev taget, er ikke dokumenteret, men Luftwaffes samarbejdspartnere fra andre byggeprojekter i Danmark har
været informeret. Dr. Bests repræsentant i Aabenraa, Oberregierungsrat Dr. Lührmann, havde også foretaget andre ‘indledende øvelser’ gennem sine kontakter i DBN (Deutsche Berufsgruppe Nordschleswig) og ladet bemærkninger falde om et forestående større anlægsarbejde ved Vojens. Baubezirk der Luftwaffe i Kolding modtog i efteråret utallige ansøgninger fra små og mellemstore virksomheder med rod i mindretallet, der pludseligt havde svunget sig op til at være ‘Unternehmer’ - entreprenører med kapacitet til at deltage i dette anlægsarbejde.

Den 18. november bliver den første liste, der omfatter beslaglæggelse af 27 ejendomme, bekendtgjort. Den 22. november blev endnu fem, og den 3. december yderligere 22 ejendomme beslaglagt.